Нелсон Родригес, бразилски журналист и новелист

Нелсон Родригес, бразилски журналист и новелист:

Във футбола най-големият слепец е този, който вижда само топката.

вторник, 2 февруари 2010 г.

Смъртта на един отбор

"В тоя мач имаше всичко", анализира Луис Фернандес след двубоя, "Щастие, нещастие, пропуснати възможности." И това е точно така: четвъртфиналната среща между Франция и Бразилия от световното първенство в Мексико през 1986 г. не е просто една от най-интригуващите в историята на футбола. Тя е една истинска трагедия.

Непрекъснато скандираха името му и сега, накрая, в 72. минута, Теле Сантана се вслушва в публиката. Зико, "Белия Пеле", който поради контузия не започва срещата като титуляр, стои до страничната линия по спортен екип и е готов да влезе в игра. Първоначално нервен, а след това обнадежден. Зико поздравява излизащия на неговото място Мюлер и 50 000 мексиканци и 10 000 бразилци на претъпкания Естадио Халиско в Гуадалахара избухват във френетична радост. Те са напълно убедени, че Зико ще съкруши французите, ще поведе отбора в полуфинална победа и накрая ще им подари световна титла.
Изображение  
Решаващата дузпа

Минута по-късно Бранко напредва с топката в центъра на терена, пас към Зико, леко обръщане, с крайчеца на окото си той вижда, че Бранко спринтира и с огромни крачки преминава разстоянието от централната линия до наказателното поле на Франция. Зико хвърля бърз поглед напред. Тогава идва решаващото му подаване, елиминиращо със съвършената си гениална простота цялата френска защита и правещо я да изглежда все едно е съставена от неподвижни манекени от някой невзрачен бутик. Вратарят Жоел Батс вижда стъписването на хората пред него, напуска вратата си, но Бранко е по-бърз, чуква топката покрай стража - и пада! Батс го е задържал за краката и реферът Йон Игна посочва бялата точка.

Порой от пот

Изображение

"Жегата и голямата надморска височина са безценни за нас", е споделил Сократес преди мача, " а за европейците, те са проклятие." И през първото полувреме никой не би оспорил думите му. Мишел Платини се влачи по тревата като някой старик, докато Жоел Батс трябва да спасява безчет удари към своята врата. Бразилците влизат във форма след колебливото им начало на Мондиала в Мексико и най-после заиграват така, както им приляга: по бразилски! В отбора им са Бранко, Алемао, Елзо, бързакът Мюлер и Карека, открил резултата срещу "петлите" в 17. минута. Когато обаче горещината става непоносима, а въздухът се сгъстява още повече, французите отвръщат на удара. В един момент те се събуждат по команда на техния селекционер Анри Мишел, който след изоставането в резултата трезво анализира ситуацията и решава да обръща мача, все едно той е партия шах. Мишел размества играчите, праща Тиери Тюсо от лявата страна, за да спира връхлитащия Мюлер; Аморос заема мястото на Тюсо отдясно с цел по-голям офанзивен натиск. Европейците хвърлят всичките си останали сили, за да предотвратят очертаващата се загуба, и 4 минути преди полувремето успяват да изравнят - 1:1 с гол на Платини. Треньорът на Франция заявява по-късно: "Напълно ми е безразлично, че Платини не бягаше много в мача. Дори и уморен, той е жизненоважен за отбора."

Жегата изглежда преодоляна, футболистите запретват ниско своите чорапи, разпасват фланелките си от шортите, косите свободно се веят, а от брадите им се лее порой от потни капки върху тревата. Възходи и падения - Мюлер удря страничния стълб, ударът на Карека с глава спира в горната греда, Тигана пропуска сам срещу Карлуш, а Батс осуетява сигурен гол след далечен шут на Жуниор. Следващото попадение в срещата ще е решаващо. В това са убедени 22-мата на игрището.

Зико: "Не исках да изпълнявам"

Изображение

И така публиката на стадиона се моли на Всевишния, в тази 73. минута, и отново скандира името му. Името на Зико. Сократес, педиатърът от Белем, се затичва към Зико и прошепва нещо в ухото му. "Не исках", ще каже легендарната десетка по-късно, "но Сократес ме убеди, че аз трябва да поема отговорността и ще се справя." Но дипломираният лекар греши. Жоел Батс плонжира в своя ляв ъгъл и избива топката с юмруците си.

Изпълнителят на наказателния удар, за когото публиката на стадиона е направила героичен плакат, е утешаван от Мишел Платини. Той потупва Зико по рамото. Обаче няма време за емоции, още по-малко за сълзи, защото сблъсъкът продължава, продължава, продължава. Драматизмът се засилва след изтичане на редовното време и започването на продълженията. Рошето дриблира между бразилските защитници и изненадващо се озовава срещу бразилския страж Карлуш. Изстрелът е блокиран от вратаря в последния момент, а топката попада на крака на Стопира, който също пробва да порази вратата, но кълбото среща крак на бразилец. Зико се раздава до последно за Бразилия, за да заличи срама от пропиляната дузпа. Но отново се проваля.

Към края Мишел Платини просто стои в централния кръг и чака някой да му подаде топката. Изтощен до смърт той получава кълбото и пуска перспективен пас към Бруно Белон, който тича сам срещу Карлуш. Белон току-що е влязъл в игра и е още свеж. Французинът е напълно сам и бразилския вратар се хвърля отчаяно срещу него, като го хваща с ръце и го задържа. Белон губи скорост и поведената от него топка напуска терена. Той обаче прави груба тактическа грешка - след съприкосновението си с вратаря не пада на тревата, а остава прав. Това се и оказва решаващо и свирката на съдията Игна остава беззвучна. "Скандал! Скандал!", крещи френският телевизионен коментатор, съвсем не на себе си.

Щастие, нещастие, пропуснати възможности

Изпълнения на дузпи. Сократес първи ще бие за Бразилия и почти без засилка избира левия ъгъл. Батс спасява. След това Стопира, Алемао, Аморос и Зико реализират. Дузпата на Белон вдига кръвното на французите, след като топката се удря в страничния стълб, връща се на терена, отскача в тялото на Карлуш и влиза в мрежата - бразилците безуспешно се опитват да убедят арбитъра да не признае изпълнението. Бранко сигурно бележи и води нещата до 3:3. Платини взема топката. Ако вкара, Франция е с единия крак на полуфинала. Засилва се и...изпраща топката високо-високо! Равен резултат! Следващият изпълнител също пропуска - това е "кариоката" Жулио Сезар, който за малко не събаря вратата, когато зверският му шут среща гредата. Времето сякаш спира в Гуадалахара. Една дузпа с цената на всичко - победа, слава, история. Луис Фернандес поставя топката на бялата точка, залъгва с тяло Карлуш и реализира в противоположния ъгъл. Точно в тази секунда в Бразилия шестима души получават сърдечен инфаркт, един фен на "Селесао" се застрелва от отчаяние, а друг опитва самоубийство, прострелвайки се в стомаха - по-късно лекарите спасяват живота му. Фернандес казва след години: "Това беше невероятна демонстрация на футбол, мач, не - празник на футбола, който никога преди това не бях преживявал. Имаше всичко - щастие, нещастие, пропуснати положения."

Това е един от ония мачове, които не се решават от звездите на отборите, а от играчи като Жоел Батс, вратаря, или като Луис Фернандес, обикновено допълнение към невероятните халфове Платини, Жирес и Тигана, или като Манюел Аморос с неговите бързи набези. За бразилците отпадането е още по-голяма травма от елиминацията им 4 години по-рано. Тогавашният тим на "селесао" не само отпада, без да загуби двубой, а играчите му са наясно, че никога повече няма да играят заедно. Краят идва без спечелена световна титла. Поколението на Зико и Сократес в никакъв случай не е по-слабо от това на Пеле и Гаринча. "Това е краят на цяла генерация от великолепни футболисти", осъзнава плачещият Зико след двубоя.

А Сократес, втренчен в нищото, добавя: "Този отбор е мъртъв. След днес няма нищо повече."

Изображение

Кратка статистика:

1/4 ФИНАЛ ОТ СВЕТОВНО ПЪРВЕНСТВО ПО ФУТБОЛ МЕКСИКО'86:

БРАЗИЛИЯ - ФРАНЦИЯ 1:1 (3:4 при изпълнения на дузпи)

Бразилия: Карлош, Единьо, Жуниор (91. Силас), Мюлер (72. Зико), Карека, Жозимар, Жулио Сезар, Алемао, Бранко, Сократес, Елзо. Треньор: Теле Сантана

Франция: Жоел Батс, Манюел Аморос, Патрик Батистон, Максим Боси, Тиери Тюсо, Луис Фернандес, Мишел Платини, Ален Жирес (87. Жан-Марк Ферери), Жан Тигана, Доминик Рошато (99. Бруно Белон), Яник Стопира. Треньор: Анри Мишел.

Голове: 1:0 Карека (17.), 1:1 Мишел Платини (40.)

Дузпи: Батс спасява срещу Сократес, 0:1 Стопира, 1:1 Алемао, 1:2 Аморос, 2:2 Зико, 2:3 Белон, 3:3 Бранко, Платини пропуска, Жулио Сезар пропуска, 3:4 Фернандес

Съдия: Йон Игна (Румъния)
Зрители: 65 000
Стадион: Халиско, Гуадалахара
Дата: 21 юни 1986 г.

Изображение

Кадри от знаменития мач:

1 коментар:

  1. Здравейте всички, името ми е Тереза ​​Уокър, женен съм за 20 години с моя съпруг и имаме двама сина. Старши 16 и по-малък е 11 години. Съпругът ми ме обичаше много, но той се занимаваше с афера с 32-годишна жена, която е нейният колега. Никога не съм си го представял, но по някакъв начин отношението му към мен и децата, късното му пристигане в офиса ме накара да се замисля по въпроса и 15 дни преди да признае, че той е замесен и те също са правили секс. Той я заведе в леглото ми, когато бях на служба. Дори на 20-та ми годишнина на марш, аз се държа далеч от секса, както го правим в деня на юбилея, той отново ще бъде нашият меден месец, той знае, че го е направил преди деня на юбилея на леглото ми, това означава, че чувствата ми бяха напълно безценен за него, психическото ми състояние е пълно с агония, Той е всъщност добър човек. Много го обичах, но сега чувствам, че съм обезпокоен от него. Мисля, че не мога да забравя и да възстановя болката, понякога го заплашвам. Понякога го информира, ако може да напусне семейството си, тя ще се омъжи за него и иска да го убеди, че съм жена, която не е подходяща за него. Аз също може да имам връзка. Не трябва да живея с него. Всъщност тя иска да спечели над мен, тъй като тя е разведена, тя каза, че е ревнив за нашите отношения и тя ще ме съсипе, като вземе съпруга ми. Трябваше да го обсъдя с един приятел, който ме помоли да намеря добър заклинател, най-напред никога не съм вярвал в този правопис на ролите, но трябва да го опитам, докато дойдох по имейл PROPHET д-р JOSEPH UGO в интернет за това как той е помогнал на толкова много хора да получат бившия си гръб и да помогнат да се оправят отношенията и да направят хората щастливи в отношенията им, аз му обясних ситуацията и той ми помогна в рамките на 7 дни, щастлив съм днес, че ми помогна и мога гордо казвам, че съпругът ми отново е с мен и сега е влюбен в мен като никога досега. Имате ли нужда от помощ в отношенията си като връщане на мъжа, съпругата, приятелката, приятелката, спечелването на лотарии, билковото лекарство за болест или повишаване на работата, зрителите, които четат моя пост и се нуждаят от помощ по отношение на предизвикателствата пред живота, трябва да се свържат с него.

    КОНТАКТ -Е-мейл: doctorjosephugo@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    ОтговорИзтриване